آبسه دندان چیست؟

آبسه دندان چیست؟  پس از یک

یک پوسیدگی عمیق دندانی

، اگر عفونت وارد پالپ دندان (مغز دندان) شود و سلول‌های دفاعی پالپ نتواند آن را مهار کند، بافت‌های داخل ریشه می‌میرند و در نوک ریشه دندان، ممکن است آبسه ایجاد شود.

🔵 عفونت از نوک ریشه به لثه و بافت های اطراف دندان رفته و تورم و درد شدید بروز می‌کند.

🔵 در صورت پیشرفت عفونت، آبسه دندانی می‌تواند به نواحی حساس در سر و گردن هم برود که حتی نیاز به جراحی های پیچیده در اتاق عمل پیدا کند.

🔴 یکی از خطاهای بزرگ، استفاده بی‌رویه از آنتی‌بیوتیک است که باعث پنهان شدن علائم (تورم، درد، تب) و پیشرفت خزنده‌ی عفونت می‌شود.

🔵 در صورت بروز آبسه‌های دندانی در اولین فرصت باید به دندانپزشک و بخصوص متخصص اندو مراجعه کرد.

🔵

آبسه

و عفونت دندانهای شیری روی جوانه دندان دایمی زیرش تاثیر می‌گذارد و موجب ناقص‌شدن آنها می‌شود.

🔵

درمان اصلی آبسه دندان

، بازکردن یک مسیر خروج چرک و بعد حذف عامل ایجاد آن است که به درمان عصب معروف است.

🔵 اگر وسعت عفونت زیاد و درمان ریشه پاسخگو نباشد، برای حفظ سلامت شخص، کشیدن دندان، درمان انتخابی است.زیرا این عفونت می‌تواند به فضاهای عمیق مثل اطراف حلق، مجاری تنفسی و حتی اطراف مغز رفته و بسیار خطرناک باشد.

⛔️ تجویز آنتی بیوتیک مرحله دوم و تکمیل درمان اصلی است، که باید زیرنظر پزشک انجام شود، اقدام اولیه نیست!

1396/06/27