ترس از دندانپزشکی : علل و شیوه های درمان

ترس از دندانپزشکی : علل و شیوه های درمان دندان ها همیشه سلامت و سالم نمی مانند. نیاز به درمان و ترمیم دندان برای همه افراد و فارغ از سن و جنسیت آنها لازم است. اما افراد زیادی هستند که با وجود نیاز مبرم به درمان و ترمیم دندان، از دندانپزشکی ترس دارند. این افراد به دلیل ترس از درمان به دندانپزشکی نمی روند و در نتیجه پس از مدتی دندان های خود را از دست می دهند. بنابراین لازم است تا بر این ترس غلبه شود.

شیوه های درمان ترس از دندانپزشکی

از جمله راهکارهایی که به افراد کمک می کند تا ترس از دندانپزشکی را درمان کنند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مقابله با خاطرات بد از دندانپزشکی

بسیاری از والدین فرزندان خود را از دندانپزشکی می ترسانند که در زمان بزرگسالی این ترس با آنها باقی می ماند. این افراد از همان کودکی وقتی وارد مطب دندانپزشکی می شوند در آن ها ترس و اضطراب زیادی ایجاد می شود که درمان و مراجعه به دندانپزشکی را برای آنها به خاطره ای ترس و تلخ تبدیل می کند. برای این افراد تمامی تصویرها، صداها و بوهای مطب دندانپزشکی تهوع آور و استرس زاست. در این صورت در مقابل دندانپزشک مقاومت شدید می کنند و درمان را به خاطره ای تلخ تبدیل می کنند.

برای غلبه بر این ترس، فرد باید تمامی گذشته را فراموش کند. اگر در گذشته از یک مطب دندانپزشکی خاطره بد داشته است، این بار مطب دیگری را انتخاب کند. حتی اگر لازم باشد به شهر دیگری برود. تغییر مطب دندانپزشکی یک راه حل موثر برای فراموش کردن تمام خاطرات حاوی ترس است.

ترس از درد

بسیاری از افرادی که به درمان های دندانپزشکی زیبایی نیاز شدید دارند، از دردِ آن، ترس دارند و تصور می کنند در زمان درمان و معاینه باید درد زیادی را متحمل شوند. بنابراین ضایعه دندانی را به تحمل درد ترجیح می دهند و حاضرند دندان خود را برای همیشه از دست بدهند اما به مطب دندانپزشکی مراجعه نکنند.

اما این دسته از بیماران باید بدانند که درد دندان به مراتب سخت تر از معاینه و درمان دندانپزشکی است. هر قدر هم دندانپزشکی درد داشته باشد (که ندارد) به اندازه درد درمان و عواقب ناشی از تخریب ساختار دندان نیست. ضمن اینکه دندانپزشک قبل از شروع به معاینه و درمان برای بیمار داروی آرامبخش و مسکن تجویز می کند. آمپول های بی حس کننده هم برای راحتی کار استفاده می شوند که در طی درمان، بیمار هیچ دردی را احساس نمی کند. دندانپزشک حتی برای آمپول زدن هم ابتدا با پنبه‎ی آغشته به ماده بی حسی، محل مورد نظر را کرخ می کند تا بیمار درد کمتری را احساس کند.

نداشتن اشراف بر روی درمان

بسیاری از بیمارانی که مدت هاست به دندانپزشکی مراجعه نکرده اند، نسبت به تجهیزات دندانپزشکی اطلاعات کافی ندارند. ممکن است با دیدن وسایل و تجهیزات جدیدی که تا به حال ندیده اند، دچار ترس و استرس شوند. اینکه بیمار از نحوه کار با برخی از تجهیزات هیچ اطلاعاتی ندارد و برای اولین بار آنها را می بیند، خود به خود در او ترس ایجاد می شود. اما براحتی می توان بر این ترس غلبه کرد. اگر بیمار از دندانپزشک بخواهد تا در مورد کاربرد تجهیزات برای او توضیح کوتاه بدهد، مطمئنا ترس او از بین می رود. ضمن اینکه تجهیزات جدید نسبت به دستگاه ها و وسایل قدیمی کاربرد آسانتری دارند و برای سهولت درمان استفاده می شوند.

ترس از صداهای ناهنجار

یکی از دلایل رایج در میان بیمارانی که از دندانپزشکی می ترسند، ترس از دریل دندانپزشکی و صداهای ناهنجاری است که در نتیجه کار با این دستگاهِ کوچک ایجاد می شود. دریل دندانپزشکی زمانی استفاده می شود که دندانپزشک بخواهد دندان پوسیده را خالی و مجدد آن را پر کند.

صدای این دستگاه همانند صدای ناخن کشیدن روی تخته است که بسیاری از بیماران از آن ترس دارند. علت صدای ناهنجار عبور هوا از بین پره‌ های دستگاه است و هیچ صدمه ای به بیمار نمی رساند. اما اگر قبل از شروع کار و درمان، دندانپزشک دریل را روغن کاری کرده باشد، صدای کمتری ایجاد می شود. یک راه حل موثر برای کمتر شدن صدای دریل دندانپزشکی استفاده از هندزفری و گوش دادن به موسیقی است تا صدای ناهنجار کمتری شنیده شود.

احساس شرم از وضعیت دندان‌ها

برخی از بیمارانی که دندان های بیش از حد خراب دارند، از ترس اینکه مبادا از سوی دندانپزشک مؤاخذه شوند، به مطب دندانپزشکی زیبایی دکتر آشتیانی مراجعه نمی کنند. این در حالی است که دندانپزشک با درمان دندان های پوسیده کسب درآمد می کند. پس حتی اگر بیمار تمامی دندان های خود را هم از دست داده باشد، دندانپزشک هیچ کنایه ای به او نخواهد زد و طبق درخواست بیمار برای درمان تک تک دندان ها، زمان صرف می کند. از سوی دیگر شغل دندانپزشک معاینه بیمارانی است که دندان های خراب دارند. پس مشاهده دندان های خراب برای او امری عادی است.

بوی دندانپزشکی

برخی دیگر از بیماران نسبت به بوهایی که برای ضدعفونی کردن مطب استفاده می شود، از دندانپزشکی ترس دارند. برای از بین بردن این ترس بیمار می تواند یک عطر یا اسپری را با خود همراه داشته باشد که زمان ورود به مطب استفاده کند. همچنین بیمار می تواند از دندانپزشک درخواست کند تا از اسپری های خوش بوکننده برای خنثی کردن بوهای موجود استفاده کند.

احساس تهوع

یکی دیگر از دلایل ایجاد ترس در میان بسیاری از بیماران، احساس تهوع و خفگی است که زمان ورود به مطب دندانپزشکی ایجاد می شود. به عنوان مثال برخی از بیماران در زمان معاینه دچار حالت تهوع می شوند. در این صورت بیمار باید مشکل خود را با دندانپزشک در میان بگذارد تا او نیز در زمان معاینه به گونه دیگری عمل کند. همچنین تنفس از راه بینی مقدار زیادی از حالت تهوع را کم می کند.

اضطراب و استرس

اضطراب و استرس قبل از درمان های دندانپزشکی تا حدودی، امری معمول است و در همه‌ی افراد دیده می شود. اما اگر اضطراب بیش از حد باشد، به طوری که به ترس تبدیل شود و بیمار را از رفتن به مطب دندانپزشکی بازدارد، باید درمان شود. در داروخانه ها داروهای ضداضطراب وجود دارد که باید توسط پزشک تجویز شوند. بیمار می تواند قبل از درمان و معاینه دندانپزشکی، این داروها را مصرف کند.

درد پس از درمان

یکی دیگر از دلایل ترس از دندانپزشکی، فکر کردن به درد پس از درمان است. برخی از بیماران تصور می کنند پس از درمان هم باید درد زیادی را متحمل شوند. در حالی که دندانپزشک در طی پروسه درمان از داروهای بی حس کننده استفاده می کند و پس از درمان هم داروهای مسکن و آرامبخش را برای بیمار در نظر می گیرد.
1396/06/29