جراحی پریودنتال چیست؟

جراحی پریودنتال چیست؟ •    جراحی پریودنتال چیست؟

بیماری پریودنتال (لثه) می تواند یک عفونت بسیار شدید باشد که اگر درمان نشود ساختارهای پریودنتال حیاتی را که از دندان ها و دیگر اجزای وابسته به فک محافظت می کند را از بین می برد و در نهایت دندان از دست می رود که این مساله به سلامت و ظاهر شما آسیب جدی وارد می کند.

کنترل بیماری لثه، درمان و ترمیم ظاهر و استخوان های نگه دارنده دندان نیازمند معالجه فوری می باشد، حتی در مواردی نیازمند اقدامات جراحی می باشد. جراحی پریودنتال (لثه) بیماری های ملایم و پیشرفته لثه را  می تواند درمان کند.

•    مهمترین قدم: کنترل عفونت

بیماری لثه عمدتا توسط پلاک باکتریایی ایجاد می شود. وقتی بهداشت دهان ناکافی یا نامناسب است، یک لایه نازک از باقی مانده های مواد غذایی و باکتری هایی که روی سطوح دندان ایجاد می شود. همانگونه که لثه ها توسط باکتری آلوده می شوند، بدن با ایجاد التهاب پاسخ می دهد، یک مکانیسم دفاعی که با هدف جدا سازی باکتری ها و از بین بردن آن ها عمل می کند.

جنگ میان بدن و عفونت سهمگین است، التهاب شدیدتر می گردد و به بافت استخوانی و لثه ای دهان آسیب می رساند. این مساله باعث از دست رفتن دندان می گردد، ایجاد فاصله بین لثه ها و دندان ها به عنوان کیسه پريودنتال شناخته می شود. پیشرفت بیماری پریودنتال به یک چرخه معیوب تبدیل می شود: همانطور که کیسه ها عمیق تر می شوند، بهداشت دهان اثرگداری کمتری خواهد داشت.

تنها راه برای متوقف کردن بیماری لثه، حذف پلاک باکتریایی و پوسیدگی از جمله ریشه هایی که در زیر خط دندان قرار دارند، از تمام سطوح دندان است. دندانپزشکان با استفاده از ابزارهای دستی خاص (یا تجهیزات اولتراسونیک) اسکالرها را به صورت دستی از بین می برند.

اگر نیاز به تمیز کردن عمیق تر از سطوح ریشه باشد، دندانپزشک عمومی شما ممکن است شما را به یک پریودنتیست (متخصص بیماری های لثه) برای حذف دستی پلاک ، ارجاع دهد. اگر به نظر می رسد که بافت ها به عنوان مورد نظر پاسخ نمی دهند، درمان با آنتی بیوتیک نیز ممکن برای کاهش میزان باکتری ها معرفی شود.

در بیماری های لثه از جمله تغییرات لازم و ضروری، تغییر  در شیوه زندگی بیمار است. این بیماری در درجه اول به علت فقدان بهداشت موثر، پیشرفت می کند، بنابرایم بیمار باید عادت مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را هر روزه تکرار کند و به صورت منظم به دندانپزشکی زیبایی به منظور معاینه مراجعه کند(حداقل 2 بار در سال، در مورد بیماری های پیشرفته تر لثه تعداد مراجعات بیشتر می شود).  همچنین بیمار باید مصرف دخانیات و سایر عادت هایی را که به سلامت دهان آسیب می رساند، متوقف کند.
1396/07/01